Provence
2023
|
Burgundia 2023
|
Nizza-Monaco 2010
| Normandia
2016
|
Pariis 2007 |
Lisalugemist
|
Tagasi (reisikirjad) |
Pariis 24.08...29.08.2015
Proloog. 24.08
Järgmine
...Tahan et mu prillid pole seks et peita tühje silmi,
vaid et hoopis paremini valgust vaadata.
Kui mu tütar jälgib mind kui veidrat õppefilmi
hea kui päris kõik ei tuleks välja lõigata...
Isaga draakonil. Dagö
Jardin des Tuilleries
Koiduaegse hommikukohvi katkestab veel enne esimest lonksu pahur unine
hääl telefonis, mis teatab, et tellitud takso on kohal. Vaatan
hämmeldunult kella – 10 minutit peaks ju veel tellitud kellaajani aega
olema?! Pobisen midagi telefoni, neelan keevat kohvi ja hakkan pisut
pahuralt pobisedes kosse jalga toppima. Mu vanim võsuke – sest seekord
on tema mu üks ja ainus reisikaaslane – on nagu õlitatud välk esikus
ning hetke pärast minekuvalmis. Molutan oma kohmitsemisega isegi
meelega, sest üheltpoolt on vaja ju kuidagi taksojuhile märku anda, et
ta on tõesti liiga vara kohal, teisalt on nõme ka hommikuses Tartu
bussijaamas passida. Kogu minu jobutamise kiuste oleme kesklinna
Statoili ees ikkagi natuke vähem kui pool tundi enne bussi väljumist.
Hommik on õnneks ilus. Vaevalt oleme 1. platvormi juurde jõudnud, kui
sõidab ette Tallinna kirjaga buss. Unisevõitu ning sassis peaga
bussijuht avab pagasiluugi. Topin esimesena meie kandami bussikõhtu.
Inimesi on varahommiku kohta päris hulk ja pagasiruum täitub kiiresti
erinevate sumadanidega. Kui lõpuks oma piletitega bussijuhi nina all
lehvitame läheb selle nägu pilve ning varjamata oma ärritust teatab ta,
et me oleme vale bussi peal, meie oma alles tuleb. Bussijuht avab just
suletud pagasiluugi ja hakkab sealt puhkides kohvreid välja tarima...
Saame siiski – peale meie on bussi segi ajanud veel mitu hommikuselt
soodat – üsna kerge vaevaga oma kola kätte ja eemaldume vabandusi
pomisedes. Bussijuht rehmab käega ja isegi kergelt naeratab – ah mis sa
ikka teed...
Möödavilksatavad maanteeäärsed maastikud hommikustes kuldsetes
uduvaaludes on imelised.
Lennujaamas vantsime otse turvaväravasse. Ühe caesari salati ja vähem
kui poole tunni pärast tutvustab juba Air Balticu crew puhtas läti
keeles eesseisvat lendu... Plaani järgi maandume Pariisis 3 ja poole
tunni pärast... have a pleasant flight!
Fotod: Sulev Nurme, Liisa Nurme
Le square Jean-XXIII
|
Üles |
|
24.08
Järgmine |
Eelmine |
Üles
Jardin du Luxembourg
|
Üles |
...Ilmselt oli see üks mu vastikumaid maandumisi –
päris kole loovimine ja raputamine... Lõpuks oleme maas ning tatsame
läbi Charles De Gaulle'i aerovaksali eskalaatorite-labürindi RER-i
peale... Taevas Pariisi kohal oli sinine... potisinine.
Hotel Aladini leidmine ladina linnaosast läheb peaaegu lihtsalt. Ainult
Chatelet's ümberistumine 7. liinile tekitab korraks põnevust, sest
sellesse jaama jookseb kokku oma kümmekond liini ja selle "õige otsa"
ülesleidmine pooleldi ümberehitusjärgus jaamas on põnevam oodatust. Les
Gobelins metroopeatusest välja astunud ja vaevalt sadakond meetrit mööda
Arago bulvarit edasi kõmpides hakkab paistma Rue des Cordelieres'il
Google Street View'st tuttav fassaad. Väike fuajee on mittemidagiütlev
ja väike, ent kuidagi ülipuhas ning turvaline. Nagu kohe selgub, oleme
pisut liiga vara kohale jõudnud – saame end sisse kirjutada umbes tunni
pärast. Seega jätame kotid adminni valve alla ja võtame suuna pikalt
mõtlemata sisse teel silma jäänud kohvikusse. Menüü... Ilmselt
kohustuslikud nopped prantsuse köögist, burksid ning pitsa... Kuna me
kumbki, erinevalt ettekandjast, ei hiilga just prantsuse keelega, siis
läheme kindla peale... Pitsat oodates saame kaela meie Pariisi esimese
kerge vihmasabina – tervituseks küll katuse all. Inimesed ümberringi
patseerivad vihmavarjudega ning jopedes, telefoni andmetel on õhusooja
16 kraadi. Kui toit lauale kantakse kadestan häbenemata Liisa salatit,
sest millegipärast on mu pitsale peale löödud toores muna...
Mõne meetri pikkusse ja sama laia kitsukesse
siseõue on surutud lisaks 5-6 ukseaugule veel paar õblukest pottides
palmipuud. Meie tuba on puhas ning askeetlik – kaks voodit, tilluke
laud, tumba ning seinal viltuselt istuv telekas... Viskame kotid nurka,
varustame end ellujäämiseks vajalikuga ning asume siis Liisa esimesele
Pariisi avastusretkele.
Jardin du Luxembourg
|
Üles |
Otsustame minna jalgsi esiti Luxembourg'i lossini
ja sealt siis Rue de Seine'i pidi jõe äärde. Tänavad on rahulikud,
hiljutisest vihmast märjad, rentslis vuliseb mööda graniitkive pisukest
sodi kaasa vedav vihmaojake. Hetkel isegi paistab mingi ime läbi
lillasse pilvelaama tekkinud praost Päike – kohe läheb mõnusalt
soojemaks – kuid Luxembourg'i aiast väljudes varjutab taeva hall
pilvealune. Tibutab... Olen siin reisil nagu turva ja teejuht ja
...lapsevanem. Mul on olnud õnne ja võimalust olla enne tänast siin
linnas päris mitu korda. Ma ei saa öelda, et tunnen Pariisi – see oleks
ülbe ning ambitsioonikas ja pealegi ka vale, kuid ma oskan lugeda
metrookaarti...
Ning ehk on varasemast
kogemusest-mälestustest siiski ka mingi
abi meie käikude suunamisel. Just suunamisel, sest Liisal on selge
tšekklist ja ettekujutus, mida ta kindlasti näha ja katsuda tahab. Jah.
Pariis, Pariis...
Oh non rien de rien
Oh non je ne regrette rien
Wenn ich ihre Haut verließ –
der Frühling blutet in Paris...
Rammstein. Frühling in Paris
Ma
üritan jätta oma eelarvamused, ootused ja pettumused omateada ja välja
kraamida pudemed, mida ma tean, et üritada luua tausta, seoseid, et näha
ise ja näidata asjade paremat poolt. Kui sageli sõltub elamus, mälestus,
mulje valgusest, kellaajast, meeleolust, veini kogusest... Teine asi on
maailmanägemine, mis minul, minuvanustel, on hoopis midagi muud kui
neil, kes saavad mõne aasta pärast päris inimesteks. Ma ei räägi mingist
klišeest teemal teismeliste kasvuraskustest, vaid sellest, et
Liisa-ealised on kasvanud uues ajastus ja näevad asju läbi hoopis
teistsuguse prisma, mis, ma julgeks arvata, on sageli palju julgem,
tolerantsem ja avatum.
Le square Jean-XXIII
|
Üles |
Luxembourg'i aiast väljudes on Liisa üllatunud
aias nähtud palmide ja kuulpildujatega politseinike üle. Ka
mustanahaliste hordide üle, mis, mäletan, üllatas mindki esimesel korral
Pariisi sõites. Kuid Liisa on vaba (hetkel veel) Hemingway ja Remarque
Pariisist, mistõttu on ta pigem uudishimulik, kui šokeeritud. Ja miks
peakski – kui Seine äärde jõuame, siis tuleb tõdeda (kas see meeldib või
mitte), et ilmselt tänane Pariis ei oleks Pariis ilma turistide ja
mustadeta. Chest la vie...
Rue de Seine lõpul, pisut enne jõge, saab meid kätte tõsine padukas.
Tabame õnneks ära esimesed piisad ning varjume kusagil kangi all,
seltsiks mingit slaavi keelt kõnelev meestesumm. Oleks neil pasunad
kaasas, siis kahtlustaks näiteks Marko Marcovici bändi... Tuul lõhub
Liisa vihmavarju ja see rändab peatselt prügikasti. Kodust pandi peaaegu
vägisi kaasa kaks kilekeepi, millele ma esiti vastu sõdisin, praegu olen
mõttes kaasapanijale väga tänulik.
Cite saarele kõmbime nagu ikka üle Pont de Neufi. St Chapelle ees on
ootuspäraselt silmapiirini järjekord ning loomulikult ka Jumalaema
kiriku ees. Liisa on kirikust võlutud ning pettunud, et sisse ei saa
(järjekorda jäämine tundub kahjuks päris mõttetu, eriti arvestades
kauneid lillasid pilvi). Lepime kokku, et tuleme järsku mõnipäev siia
tagasi, ehk veab rohkem ning lohutuseks alustame tiiru ümber kiriku. Ent
vaevalt on St Jeani skvääri värav me taga sulgun'd, kui kuulen imelikku
kohinat – viimasel hetkel näen St Louisi saare kohal valget seina
kiiresti lähenemas ning nibin-nabin jõuame mingi põõsa alla – ja siis
see tuleb! Valge vihm, nagu ämbrist. Hetkega ujub kõik ümberringi. Mõned
turistid, kes ei jõua reageerida, saavad hetkega läbimärjaks. Põõsas
osutub üsna tubliks ja hoolimata metsikust valingust me eriti märjaks ei
saagi. Mõne minutiga on vihm taas läbi, ent taevas jääb kurjakuulutavalt
halliks.
Ehk tunni pärast astume välja Palais Royali aiast. Triibulised sambad on
turvalintide taga, platsil midagi tehakse, kuid õnneks ei ole kõike üles
kaevatud. Üle tänava Louvre'i vaadates jõuab Liisale pärale muuseumi
tegelik suurus. See küll ei muuda ta meelt Louvre'i külastada, kuid ta
möönab, et hakkab aru saama, miks ma rääkisin Louvre külastamisel
tervest päevast.
Cite saar. Art noveau
|
Üles |
Olime Cite saarelt ostnud mõned postkaardid, et need kohe teele panna –
siiras usus, et järsku jõuavad enne meid pärale – ja nii seisame mingi
kaaristu all Rue de Rivolil arutades, kas minna kohvikusse või
Tuilleries' aeda. Teen selle päeva kõige rumalama otsuse – käime aias
ära ja siis vaatame mõne kohviku, kus kaartidele kirjutada. Saame
vaevalt tänava ületatud, kui hakkab jälle sadama. Metsikult. Pistame
jooksu Arc de Triomphe du Carrousel'i poole, et kaare all varju saada.
Ja loomulikult saame peaaegu läbimärjaks. Kohe selgub ka, et
triumfikaared ei ole tegelikult rahvarämpsule vihmavarjuks ehitatud:
tuul tuiskab läbi kaarealuste ning piserdab jämedate piiskadega kõik üle
küljelt. Kõige rajuma sajuhetke ajal ilmub kusagilt must mees vihmavarje
müütama...
Umbrella-rella-rella-rella!
Umbrella-rella-rella-rella!
Kogu kaare alla varjunud turistikamp hakkab tilkuvat meest nähes valju
häälega naerma. Vihmavarjumüütaja hakkab ka ise naerma ja muudkui
mullitab: Umbrella-rella-rella-rella! Umbrella-rella-rella-rella!
Umbrella-rella-rella-rella!
Arc de Triomphe du Carrousel all
|
Üles |
Place de la Concorde
|
Üles |
Viipan keebi lehvides Concorde'i platsi väravas Le Notrele mõttes toosti
ja hakkan kuju ees keepi kuivaks saputama. Champs Elyseele jõudes oleme
endiselt poolest saadik läbimärjad ning kingad pudruks muutunud
Tuilleries' aia sõelmeteedest võikalt sopased. Keepidest on küll olnud
mingi kasu ja tuulevari, kuid Pariisi augusti kohta harjumatult külm
tuul teeb olemise ebamugavaks. Poed, kohvikud, poed, turistid. 10 euri
eest jäätis ning kohvi...
Arc de Trioumphe keerdtrepist üles ronides tuleb meelde üks
2007. a vihmane õhtu... Ent seekord ei huvita turvamehi
üldse, kas keegi pildistab midagi. Korraks pistab üks vormiriides daam
nina lõikava tuule kätte, kuid kaob samas kohe oma läbipaistvasse kuuti.
Tõesti on külm ja märg... Prr... See-eest Liisa naudib täiega
helikopterivaateid Etoile platsilt algavatele bulvaritele. Tutvustan
teda linnapanoraamist eenduvate objektidega – mida tean ja varjun siis
lõdisedes mingi eendi taha. Teatan Liisale resoluutselt, et igatahes
peale pildistamist läheme hotelli metrooga – tänased 12 km on
kõnnitud...
Champs-Elysees
|
Üles |
Montmartre Triumfikaarelt
|
Üles |
Arc de Triomphe
|
Üles |
|
25.08
Järgmine |
Eelmine |
Üles
Orsay vaksal
|
Üles |
Kui Orsay vaksalihoone – Gare d'Orsay XIX sajandi
lõpuaastail ehitati, peeti seda uhke dekoori tõttu sobivaks pigem
kunstigaleriiks. Maailma suurimaks impressionistide ja
postimpressionistide töid esitlevaks muuseumiks muutus see siiski alles
1986. a peale suhteliselt kirevat ajalugu raudteejaama, postkontori ja
teabveelmillena... Et eileõhtune Monoprixi tühjendamine tagas kiire
hommikueine hotellis, jõuame Orsay ette teelt käigult kaasa haaratud
kohvitopsiga varakult ja seisame peaaegu "olematusse" sappa. Just
olematusse, sest loetud minutitega oleme juba sees; eelmisest
külastusest mäletan küll päris pikka ja tüütut seismist. Võrreldes eilse
morni ja sajuse õhtuga on täna nagu teine maailm: küll poolhall taevas,
kuid vähemalt hetkel paistab päike... Sellest hoolimata teeme
väljamineku ning soetame mingist poekesest enne muuseumisse minekut kaks
(ühe hinnaga :)), väljanägemise järgi küll pigem ühekordselt
kasutatavat, vihmavarju...
Orsay muuseum... Sukeldumine pea kuueks tunniks XIX sajandi viimasesse
veerandisse. Kui silme ees hakkavad täpid juba virvendama, teeme peatuse
katusel, ühest hiigelsuure sihverplaadiga kellast vasakule. Kerge 7
eurine, kuid see eest poolkõvaks kuivanud baquette ning mullivesi
muuseumi katusel (milline vaade Seine'ile ja Louvre'le!; ja taas lillaks
tõmbuva taeva taustal) ning edasi... Ühel hetkel tundsin pilt pildi
järel seletamatut meeleliigutust. Need pildid, ilmselt hea, "päris"
kunst üldse, puhastab ja laeb. Kui viitsid vaadata... Jah... muidugi mu
vanad lemmikud... Monet' või Corot'... Kuid seekord sain puuga pähe
hoopis kellegi šveitslase,
Eugene Burnandi käest. Peetrus ja Johannes
kiirustavad Kristuse hauale ülestõusmispäeva hommikul. Uskumatu pilt!
Uskumatu pilt... Ja teinegi elamus, küll selle põhjus iseenda jaoks
mõistetavam –
Joseph Pennell ning tema sule-tindi joonistused Chartres'
katedraalist...
Eugene Burnand. Les disciples Pierre et Jean courent au tombeau le matin de la
Résurrection
|
Üles |
Joseph Pennell. Chartres' katedraali interjööride visandeid
|
Üles |
Kui kella nelja paiku lõpuks küllastunult tänavale astume, sajab
keskmise tihedusega vihma. Mu ettepanek korraks kohvi ning koogiga aeg
maha võtta lõpeb suhteliselt piinarikka veerandtunniga ilmselt ühes
Pariisi kõige mõttetumas kohvikus. Vabandust!
Austraalia bulvar Seine kaldapealsel on ehitatud just RER-i raudtee
kohale – longime sellel vaikselt Champ de Marsi poole. Eiffeli torn on
Liisa tšekklistis kindlalt sees ja ma ei leia ka ühtegi head põhjust
sinna mitte minna (peale iseenda kitsarinnalisuse). Niipea, kui torn
puulatvade tagant paistma hakkab on Liisa pahviks löödud – see torn on
ikka suur! Vaatan murelikult torniliftide hiigeljärjekordi ja küsin
ebalevalt Liisa käest, et kas ülesminek on juba otsustatud või siiski
diskuteeritav. Mu siiraks üllatuseks ei taha Liisa torni minna –
Triumfikaarest piisas ja talle meeldib seda torni vaadata, mitte torni
otsast alla vaadata! Ok. Lucky me. Jalutame torni alt läbi. Igasuguseid
karvaseid ja sulelisi ujub ringi, pooled neist müütavad selfikeppi,
teine pool tillukesi mittevilkuvaid ja vilkuvaid Eiffeli torne, mõned
hõlma alt veini ja õlut.
Hey sir, take five – only one euro per piece!
Selfie?
|
Üles |
Nad oleks vahepeal päris tüütud, kui poleks üht imerohtu – eesti keelt.
Vastan viisakalt, et aitäh, minge kuu peale ja võib-olla teine kord...
Enamus müüjatest läheb podisedes järgmist potentsiaalset ohvrit
otsima.... Peale ühe. Särasilmne lühike härra astub võluvalt naeratades
teele ette ning soovib mu girlfriendist pilti joonistada – olevat
modelliks loodud. Selle peale ütlen, et vabandust, aga ta on mu laps.
Härra on pisut üllatunud ja külvab mu siis üle komplimentidega minu
noorusest. Ja siis tuleb taas ülevoolav jutt, et milline oleks tema rõõm
küll Liisat joonistada. Küsin siis, kui palju maksab...
- Oh, mis! Härra see ei maksa ju peaaegu midagi, ärge hinna pärast
küll muretsege!
- Muretsen küll, palju maksab?!
- Oh ei - see on peaaegu tasuta teile, nii ilusa modelli joonistamine!
- Palju maksab!
- Ainult 30 eurot - special price – ainult teile!
Ütlen, et unustagu ära. Kohe seepeale kukub hind 20-le eurole, mille
peale Liisa arvab tähtsalt, et me oleme ise kunstnikud ja võime end
selle raha eest ise joonistada. Härra korraks satub kimbatusse, kuid
kogub end kohe ja teeb hiilgava pakkumise: kolleegidele ainult 10
euroga. Ütlen selle peale, et jah, joonistamegi end ise ja ning sellega
jääb kaup katki. Joonistada on meil tegelikult tõesti plaan, kuid
esialgu on sellega probleem. Kogu muruplats torni ees, kuhu võiks end
maha poetada, on täiesti mudale tallatud. Paarkümmend aastat tagasi
oleks murul kõndimise eest sandarmeeriasse viidud. Nüüd trambib kogu see
Star Treki seltskond selfikeppi(dega endast pilte) tehes mööda
mudalompe. Tundub, et linnavalitsusel oleks hea mõte muruplats pigem
sillutada. Leiame koha Marsi platsil ühes kaugemas nurgas mingis
välikohvikus ning alustame vihmast märjal platsmasslaual selle reisi
esimest skitsi. Tjah, tõsi küll, mitte portreede joonistamisega
üksteisest. Varsti ilmub neli vihmast poolmärga saksa pensionäri
jalgratastega, kes elavalt omavahel arutledes tahavad õlut tellida. Kaks
baarimeest, kes on päeva lõpuks üsna lõbusas meeleolus, kisavad iga
tellimuse peale valju häälega ja mõnuga: ...Bitte schön! Ah! Danke schön!
Oh! Bitte schön! Ah... Sakslased naeravad viisakalt kaasa...
Champ de Mars
|
Üles |
Tour d'Eiffel
|
Üles |
Hiivame end videviku hakuks kesklinna tagasi. Liisa tšekklist on
tänaseks tehtud, mina tahaks üles leida ühe kreeta söögikoha – "Souvlaki"
- , kust eelmisest käigust on väga head elamused. Metroost väljudes on
aga esimeseks suunaks siiski Jumalaema kirik, kuid rohkem huvist selle
taga oleva tasuta WC vastu... Kuna juba seal oleme, otsustame skitsida
Pont Neufi, ent peatselt algav sadu teeb sellega poole pealt omad
korrektuurid.
"Souvlaki" leidmine (souvlaki on kreeka vaste
šaslõkile) on Hausmanni sõrmest vähem puudutatud vanalinna kvartali
tänavaterägastikus lihtsam kardetust. Naljakas, õigemini hämmastav, on
see koht: astud sisse ja järsku oled nagu kusagil kolkakõrtsus, Kreekas
– tseremoonitsemata kokku klopsitud sisustus, seinal knopkadega maakaart
Kreetast ja pleekinud postkaardid või ajakirjalõiked piltidega Kreekast;
gyrosevarras pöörleb otsapidi tänaval, muhe traatvunts lõikamas sellelt
hullutavalt maitsvalõhnalisi liharibasid. Ka menüü – nii visuaalselt,
kui hiljem maitselt – on kreeka mis kreeka. Võib-olla vaid grill-liha ei
ole prantsusepäraselt liiga well-done, see-eest on starter dolmaade,
erinevate kala-, oliivi- ja kikerhernepastadega lihtsalt täiuslik. Kui
sellele lisada piche valget majaveini - mitte liiga head, kuid
enam-vähem joodavat – siis on mulje täiuslik. Meid teenindav kutt on
küll prantslane, kuid vanahärrad, kes gyrosevarda ja grilliga
toimetavad, tšativad omavahel kreeka keeli. Vestleme kelneriga maast ja
ilmast, sest vihmane augustiõhtune Pariis ei olegi nii ülerahvastatud,
kui võiks arvata – kohalikud on veel suvepuhkustelt naasmata ja turistid
kardavad vihma. Naudime seetõttu praktiliselt priva teenindust. Peaaegu
suudan kelnerile meelde tuletada meie eelmise külastuse – neli imelikku
keelt kõnelevat kundet kella ühe ajal öösel, vahetut sulgemise eel, kes
tellisid praadi ja veini... Tema keerutas tollel õhtul gyrosevarrast...
Mõnus... Ainus mitte niivõrd hea asi on desserdiks tellitud creme
caramel, mis on üks väheseid mitte-kreeka toite ja mingil põhjusel on
kokal suhteliselt äpardunud. Oleks võinud tellida baklavaad...
Notre Dame
|
Üles |
Vihmases laternatelaigulises pimeduses metroojaama poole kõmpides
pressib Liisa kauguses sädeleva Eiffeli siluetti vaadates mult välja
lubaduse ühel õhtul sinna pimeduses minna. Hotelli jõudes on kellegi
töökad käed kõik korda teinud, isegi teksad viikepidi kokku pannud,
kuigi ma hommikul palusin adminni toa koristamisega vaeva mitte näha.
Cite vaksal
|
Üles |
|
26.08
Järgmine |
Eelmine |
Üles
Parterre d'Eau. Versailles'
|
Üles |
Täna on olnud suuresti päev Versailles' tähe all.
Alustasime hommikut kohvi ja croissantiga ühes päikeselises
hotellikõrvases kohvikus (Le Marijan on selle koha nimi vist). Sinine pilvitu taevas on peale neid kahte
vihmapäeva väga teretulnud. Seepärast nautisime täiega nii jalutuskäiku
Les Gobelins'i kui RER-i sõitu läbi
hommikupäikeseliste eeslinnakeste Chatelest Versailles' jaama. Liisa
naudib RER-i eriti, sest erinevalt metroost, kulgeb see enamasti maa
peal.
Suur Kanal. Versailles'
|
Üles |
Versailles' on tegelikult ju vägev. Olen siin maeitea – kuuendat korda (isver!),
järelikult ikka peab mindagi olema, mis siia tagasi toob. Skitsin
kiiresti Liisat oodates piletikassa juures esiväljakul ja mõtlen
isekeskis, kas Latona purskkaevu restaureerimine on juba lõppenud.
Peahoone taha jõudes selgub, et ajutise installatsioonina on peahoone
taha paigutatud üks kõverpeegel ning Latona
purskkaevu ette suur peegelsfäär. Apolloni purskkaevu esisele
muruplatsile on aga istutatud mingi esmapilgul täiesti jube korup nimega
"Dirty corner". Kui sfäärid oma peegeldustega on nii ja naa ja
natuke harjudes isegi võib neis mingit pointi näha, siis roostes
hiiglaslik mudane pasun, millele on pandud juba ka hüüdnimi – queens
vagina (räägib iseenda eest) - Versailles's, peateljel...!?
Igatahes see monstrum tekitas ohtralt vastukäivaid mõtteid ning
küsimusi. Kindlasti oli briti-india kunstnikul, kes selle asja tegi,
mingi oma suur mõte. Või on tegu brittide sarkastilise huumoriga
naabrite aadressil. Ei tea. Tean, et kindlasti rikkus see mu jaoks
põhiasja, mida alati Versailles's imetlenud olen – Suure Kanali vaate!
Teisalt satume Bosquet de L'étoile' s ühele hiiglaslikule punasele
kuubile, mis suletuna sellesse piiratud ruumi on päris lahe, õigemini,
bosketi üldist mahajäetud ilmet arvestades pigem isegi tervitatav. Seega
ei ole mu krititsism õigustatud vormi suhtes – pigem on "queens
vagina" asukohavalik (minu jaoks) ebaõnnestunud.
Queens vagina
|
Üles |
Samas – meil oli suurepärane päikeseline ilm jalutuskäiguks, üheks
mõnusaks krepipeatuseks ja paariks skitsiks. Natuke kahju oli Liisast,
sest osa boskette on üldse suletud, purskkaevud ei tööta (vähemalt
tänasel ennelõunal) ning tundub, et majandussurutis sunnib koonerdama ka
lilledega. Ei saa aga mainimata jätta Liisa vapustust juba esiväljaku
mastaape ning muidugi piletisaba nähes. Korduvalt kuulsin teda aga ka
hiljem, pargis, ohhetavat siin ja seal nii lossi ja pargi suurust
imestledes. Kui tagasi väravasse hakkasin minema, kahetsesin hõõrunud
kannale mõeldes, et ei taibanud rentida pargiga tutvumiseks
elektrikäru...
Bosquet de L'Etoile. Sectional body preparing for monadic singularity
|
Üles |
Hilisel pärastlõunal seadsime end linna tagasi. Mul oli korraks tahtmine
taaskohtuda Parc Andre Citröeniga, ent RER-i aknast selgus kurb tõsiasi,
et purskkaevud ja tiigid on tühjad – seega pole sinna mõtet aega
raiskama minna. Kuna aga Liisa tšekklistis oli "must be"
nimekirjas muuhulgas Le Grande Arche, siis otsustasime barokimürgitust
tasakaalustada La Defenses.
Enne betooni, klaasi ja terase maailma sukeldumist tallame ringi natuke
Gare La Defenses - La Defense hiiglaslikus vaksalis. Siit saab
metroosse, RER-i peale, linnaliinibussidele, trammidele ja äkki isegi
mingitele kaugemale minevatele rongidele – nagu sipelgapesa. Meie
komistame WC ja kohviotsingutel Starbucksi otsa. Korraliku suurusega
kohvitopsi ootuses (no tass kohvi Pariisis on sageli ikka üsna väike,
kuigi võrreldes Itaallaste kombega siiski enamasti lausa suur) jääme
korraks sinna pidama. Must daam küsib makstes mu eesnime ja kritseldab
midagi topsile. Varsti hüütaksegi üsna arusaadavalt mu eesnime ja ma
saan kätte topsid kohvi ja chaiga. Topsidele on jämeda markeriga
on kirjutatud:
Sulaf
...
Istume La Grande Arche all ja joonistame. Alpinistivarustusega mehed
kõlguvad CNIT hiigelkaarega hoone fassaadil ja kleebivad hiiglaslikku
autoreklaami klaasidele. Plats Suure Kaare ees kihab inimestest, kes
kuhugi tõttavad, jalgpalli mängivad, istuvad, peavad piknikku... Kusagil
kaugel eemal paistab Triumfikaar ja läbi fotoka 50 x zoomi võib isegi
aimata selle taga Arc de Triomphe de Carrousel'i. Vaate teisele poole
Suurt Kaart varjutavad osaliselt kraanad – lähiajal ilmselt tekib sinna
midagi juurde. Liisa on taas rabatud suure linna suurte majade
mastaapidest. Ma pole küll vaimustunud otseselt – taas olen siin juba
mitmendat korda, kuid siiski pean möönma, et see siin ümberringi on äge.
Just sõna "äge" on sobiv... Nagu Porsche disainiga väline kõvaketas...
Keegi daam vaatab me kritseldamisi pealt ning kui hakkame lõpuks asju
kokku korjama, siis lausub naeratades midagi sõbralikku prantsuse
keeli...
Place de la Defense
|
Üles |
Teeme tiiru. Place de la Defense pihustub kõrghoonete vahele. Mida
kaugemale, seda vähem inimesi ja seda ulmelisem see keskkond on. Nagu
mõni Stanislaw Lemi tulevikulinna kirjeldus... Place de la Defense koos
Esplanade Du Genera de Gaulle'ga moodustavad hiiglasliku tasapinna,
mille servas kõrguvad hiiglahooned tasakaalustuvad platsi avarust ja
vastupidi, plats tasakaalustab hoonete mahte. Meeletu perspektiiv
tekitab tunde üheltpoolt piiritust avarusest, hooned on justkui kulissid
– nagu mäed - ja nende tegelik suurus on petlik ning ei ole üldse
oluline. Hoonete vahele jõudes oled aga äkki eksinud "suurte" maailma.
Mitukümmend korrust klaasi pea kohal litsub vaimu vastu maad. Pisukese
jalutuskäigu järel tahaks kiiresti Place la Defensele tagasi.
Place de la Defense
|
Üles |
Loojangu eel läbime Louise Micheli treppidel igasuguste pudi-padimüüjate
kadalipu ning jääme pooleks tunniks treppidele panoraami vaatama.
Rinnatise ääres seisab keegi baretiga vanahärra ning mängib akordioniga
šansoone. Tundub nagu oleks ta välja hüpanud "Amelie'st" või "Allo
Allost"... Igat värvi tüübid üritavad taas kõigile kõike müüa, eriti
agarad on Heinekeni müüjad, kes tiirlevad ümber inimeste jääkülmi
õllepudeleid viibutades nagu mesilased. Taevas on
roosa-sinisetriibuline. Homsele mõeldes ei tõota see ilmselt midagi
head, kuid hetk on ilus. Meenutan, kuidas pisut rohkem kui aasta tagasi
siinsamas seda panoraami
skitsisime... Ent fluidumi lõhub mingi
karvane tegelane, kes seab üles kidra ja mingisuguse kõlari ning hakkab
viljelema rämedat italopoppi 1980-test. Halvasti mängitud 1983 a. San
Remo võidulaul on kohutav... põhja keeratud nõrk võimendus ja üle lastud
plärisev kõlar on loomulikult iile täpiks. Akordionimäng ning plekine
elektrikitarr segunevad mingiks segaseks painajalikuks kakofooniaks,
mida siin-seal lõhestavad vigases inglise keeles üleskutsed osta külma
õlut. Kui ma oleks üksi, siis ilmselt selle kohutava heli vaigistamiseks
oma kõrvus ma ostakski õlut, ent nüüd ajame end püsti ning üritame Sacre
Coeur'i sisse piiluda.
Rue du Cardinal Dubois
|
Üles |
Valge kirik on vaikne ja mitte ülerahvastatud, sest jumalateenistus on
käimas. Kui eelmisel korral siin sees käisin, pidi endale
küünarnukkidega teed tegema. Seisatame korraks ukseavas aupaklikult.
Pildistamine on keelatud ja seepärast ahmin pühakoda silmadega. Minu
ümber aga klõpsuvad siin-seal telefonid. Isegi nii palju ei ole
inimestel austust, et oma shutter vaikse peale panna. Klõpsivad
ja mölisevad – lihtsalt piinlik. Ja siis astud trepile ning näed seda
vanakuradi karja seal taevas teab mis keeltes röökimas, kanepit
tõmbamas, õlut joomas ja müümas, põõsasse kusemas – kohas kus Püha Denis
– Pariisi kaitsepühak - märtriks sai, pühakoja ees... Ja seejuures mitte
surnud, vaid elus püsida üritava pühakoja ees... Ju siis on see vana hea
Euroopa ühes oma kultuuri ja usuga ikkagi otsa saamas... Hilisema
vahemärkusena öeldes – kui ülejärgmisel päeval Botaanikaaia kõrval mošee
juures käisime, siis ei olnud seal ühtegi õllemüütajat näha.
Eks koht pole muidugi nii atraktiivne turisti jaoks ka kindlasti, kuid
see teataval määral näitab ka kõigi nende Prantsusmaa asumaadest
sisserändajate üldist suhtumist, meelestatust, pühaks pidamist – Allahi
palge ees ei sobi õlut müüa, sellist võimalust isegi ei kujutata ette...
Erinevalt meist, kes me oleme oma usu kaotanud või maha salanud või seda
häbeneme, on neil see olemas ja see ühendab, annab neile toe. Ja kurb on
seejuures, et nad võtavad selle suhtumise meilt endilt, selle
kuidas me suhtume oma enda traditsioonidesse, mida on peetud aastasadu
oluliseks ja mille üle me nüüd järsku naerame. Tjah... Euroopa suurimaks
ohuks pole kummipaadiga ülemere ujuvad põgenikud ega vene karu, vaid
"mina" kaotus...
Rue du Mont Cenis
|
Üles |
Teeme tiiru Montmartre endises kunstnike linnaosas, lihtsalt jalutame ja
vaatame turististuffi täis poekesi ning maandume lõpuks Rue du Mont
Cenis treppidel, et joonistada. Saan oma skitsiga enam-vähem ühele
poole, kui kusagilt ilmub pilusilmne turist, kes heas inglise keeles
uurib, kes me oleme ja mida teeme. Vastan. Ta räägib, et on Taiwanilt,
ise kunstnik ja talle meeldib skitsida, metroos, inimesi, hästi
kiiresti. Vaatab ja kiidab meie visandeid. Siis järsku uurib ta, kus on
siin küll see kunstnike linnaosa, kus kunstnikud tänavatel ja kohvikutes
istuvad ja tänaval maalivad? Näitab mingist raamatust fotot molbertiga
kunstnikust kusagil tänaval... Viipan ebamääraselt treppidest ülespoole
ja ütlen, et mingu üles või vasakule või paremale ja ongi kohal. Ja siis
ta ütleb kuidagi vaikselt ja üllatunult, et ta on selle juba siin kõik
läbi käinud ja ei ole leidnud – meie oleme esimesed, kes midagi nagu
teevad ja ei ürita kohe seda talle ära müüa. Kuidagi nõutuks võtab see.
Otsides la belle epoque'i... See akordionimängija võib-olla...
Aeg on edasi läinud. Ka Pompidou keskus ning Louvre püramiid on juba
eilne päev. Siiski daam Taiwani saarelt otsib taga kadunud maailma, sest
seda lubati tema reisijuhis... Ah või mida mina Pariisist tegelikult
tean, pealiskaudne veini- ja siidriturist. Ilmselt on see siiski
nähtamatu kihina ka kusagil olemas ja ilmselt ka leitav, kui siin olla
ja pikemalt elada, ent võib-olla see ei ole nii otseselt vahakujuna
kandikul serveeritud nagu turistijuhendid kuulutavad. Siin kusagil on ju
ka "Amelie" maailm :)... Pariis on võluv ikkagi koos oma turistide,
mustade ja punastega AD 2015. Jäägu mulle mu uus mull. Aga see mõte, kui
olen selle sabast juba kord kinni saanud, on vabastav... Seepärast, kui
Sacre Coeuri ette treppidele uuesti maha istume, naudin täiega seda
õhkkonda. Baretiga akordionimängija jätkab endiselt kõigutamatu rahuga
šansoonidega. Italo-disco vend on püüne vabastanud, selle asemel astub
üles trio, kes mängib omi versioone Zeppelinist, Hendrixist ja
piitlitest. Need lood kõnetavad siiski rohkem, kuigi ka nende kõlar
pläriseb. Kui nad teevad pausi, kostavad unelevad lõõtsahelid... Ja siis
hakkab üks Pavarotti kiriku ees täie häälega aariaid üürgama...
Ha-haa-haaaaa... Täielik hullumaja! :) Täielik...
Hey, mister, cool beer...!
Üks jänki mu ees ostab 3 õlut. Uudis levib kulutulena ja
varsti on ta ümber parv õllemüüjaid – oh suur, ilus, rikas, tark ja osav
mees, meilt saad veel hulga õlut, palju odavamalt, kui need kolm
pudelit... Jääkülmalt, btw...
Heineken
|
Üles |
Saabuvas pimeduses lõpuks metroosse astudes selgub häiriv fakt, et
Stalingradi jaam on remondis ja 4. ning 5. metrooliini liiklus seetõttu
Gare d l'Estist linna piiri poole pea peal. Enne kaardil nii lihtne
liikumisskeem osutub pea pooleteist-tunniseks ekslemiseks jaamade vahel
enne, kui oma ajutises kodupeatuses – Les Gobelins's maha astume ja
sammud Monoprixi varude täiendamiseks seame.
Square Louise Michel
|
Üles |
|
27.08
Järgmine |
Eelmine |
Üles
Cafe Le Marijan
|
Üles |
Ä rkame selle peale, et meie hotelli tillukesse
sisehoovi langeb taevast kuu normi jagu vett. Damn! Pakime keebid
ja soojemad riided kaasa (no ma omast arust tulin soojale maale –
teksapluus on seetõttu kõige karmim riietusese, mis kaasas...).
Hotellist vaevalt sadakond meetrit eemal asuvasse kohvikusse jookseme
läbi korraliku vihma. Kohvi ja croissant... Keegi vanaproua
lippab mööda tänavat laperdava vihmavarjuga – muidu on tänav peaaegu
tühi. Mustvalge postkaardivaade... Hall vihmane hommik Pariisis.
Püramiidi all
|
Üles |
Louvre's oleme kohal suhteliselt varakult. Ei tea, kas kellaajast või
halvast ilmast, kuid järjekorda üllatuslikult praktiliselt ei ole. Suure
osa piletikassade poole ruttavast rahvast moodustavad
vihmavarjumüüjad... Liisale on taas pilet tasuta. Tüütuks teeb see, et
mingi veidra regulatsiooni järgi asub kottide jaoks mõeldud pakihoid
ühes ja vihmavarjude jaoks mõeldud pakihoid teises Püramiidi otsas.
Topime siis märjad vihmavarjud kotti – ikkagi mingi ajaline võit. Juba
veerand tunni pärast nuiame muuseumi töötajalt, kuidas otse
Vana-Egiptuse osakonda pääseb. Muidu nad siin riigis küsivad iga
liigutuse eest raha, kuid tundub, et muuseumites saab siin olles
vähemalt laste pealt kokku hoida.
...Louvre...
Galerie d'Apollon
|
Üles |
...Ca poole viie ajal astume püramiidi alt välja. Terve päev – nagu
arvata oligi. Rohkem mina küll ei jaksa. Loomulikult ei ole me kõike
läbi vaadanud, kuid Liisa tšekklist on enam-vähem tehtud. Va ehk flaami
ja madalmaade kunstnikud, kelle ekspositsioon oli remondiks suletud.
Liisa tunnistab ausalt, et ta kujutas Louvre'i hoopis väiksemana ette.
Isegi jalad on sest tatsamisest päris väsinud. Kuna Louvre piletiga
saaks samal päeval ka Delacroix' muuseumisse, siis küsin Liisalt, kuidas
sellega on. Lähme? Saan kindlalt eitava vastuse põhjendusega, et nagunii
juba terve toatäis tema seinasuurusi maale on vaadatud, sh La Liberté
guidant le peuple – aitab ehk!
Sajab. Ja sajab korralikult. Ja me oleme üsna näljased. Läheme mööda
Pont du Artsi üle jõe, et leida mõni kohvik. Aga kuidagi valime mingi
vale tänava, keerutame kunstigaleriide ja kunstipoodide vahel, kuid mida
pole on kohvikud – kuidagi nagu uskumatu Pariisi kohta. Vihma aga
kallab... Lõpuks oleme otsaga kuidagi sattunud taas Rue de Seinele ning
kui juba vihm vaikselt üles imbudes mööda püksisääri põlvedeni hakkab
jõudma, näeme ka mingit kohvikut - Bar du Marche. Seame sisse end ühes
aknaaluses lauas püüdes leida märgadele asjadele mingit paremat asendit,
et need vähegi taheneksid. Tellime süüa-juua, muuhulgas ka sibulasuppi
ja creme brulee'd – mõlemad osutuvad imeheaks. Louvre'st
muljetades jääme sooja kohvikusse rohkem kui tunniks. Raske on uskuda,
et Pariisis augusti pärastlõunal näitab termomeeter vaid 14 kraadi
plussi.
Kuidagi peab end aga kokku võtma ja taas vihma sukelduma. Lepime kokku,
et tänaseks aitab, lähme otsime lähima metroopeatuse, võtame Monoprixist
midagi head näksida ja kuivatame hotellis sellel õhtupoolikul asju. Ent
metroopeatuse otsingul satume kuidagi Rue Soufflot'le ja sealt Pantheoni
ette. Sel hetkel lõhkeb taevas (jälle) ilmselt mingi toru, otsustame
sisse minna.
Pantheon
|
Üles |
Pariisi Pantheon on mu jaoks olnud tundmatu maa. Millegipärast
otsustasin 2007. a, et see ei ole eriti põnev koht ja tõmbasin selle nö
nimekirjast maha. Tegelikkuses on see päris muljetavaldav
varaklassitsistlik kirik, eriti selle kolonnaadid kiriku sees, kuid
loomulikult ka kuppel ja korintose orderis majesteetlik portikus.
Muidugi jah - hetkel mitte kirik, vaid Prantsuse parimate mausoleum. Ent
algselt siiski kirik, mille Louis XV laskis 1744-45 luua Jacques-Germain
Soufflot'l. Soufflot ise ei näinud kiriku valmimist 1790. a – selle viis
lõpule tema õpilane Jean-Baptiste Rondelet. Soufflot' loomingu
tippteosest sai ka tema viimane puhkepaik. Kirikuna on see ehitis saanud
toimida vaid mõned lühikesed episoodid oma eksistentsi jooksul –
kõigepealt aastakese peale valmimist, mil revolutsionäärid otsustasid
selle muuta mausoleumiks. Paar korda hiljem on seda püütud taas
kasutusele võtta kirikuna, kuid lõppeks on see mausoleumiks jäänudki.
Paneme oma tilkuvad vihmavarjud seina äärde. Maksan pileti – Liisale on
asi taas tasuta, kerge läbiotsimine väravas ja sil vous plait -
astume uudishimulikult sisse. Esmapilgul kirik nagu kirik ikka, altari
asemel siiski mingi memoriaalskulptuur. Seintel hiiglaslikud freskod,
hästi ilus – ei oska leida teistsugust sõna - sammastik ning neile
toetuvad võlvkaared. Üsna suure osa moodustab II ilmasõjaaegsele
vastupanuliikumisele pühendatud väljapanek, kuid kuna kõik on prantsuse
keeles, siis selle teadmisega asi piirdubki. Kahjuks on Léon Foucault
hiigelpendli koopia viidud remonti – nii, et seda imet, millega kuulus
füüsik maakera pöörlemist 1851. a tõestas, me näha ei saa. Seame sammud
krüpti...
Ja seal nad on... Voltaire, Rousseau, Alexandre Dumas', Victor Hugo,
Marie Curie, Emile Zola...
Rue Soufflot
|
Üles |
Küsin väljudes juhatust lähima metroopeatuseni – paarsada meetrit
jalutamist ja peaksime jõudma Cardinal Lemoine jaama. Sealt on veel mõni
peatus ja oleme hotellis. Nii läheb. Teel metroopeatusest hotelli
haarame Monoprixist head paremat ning õhtutunnid mööduvad muljeid kirja
pannes mulle veini ja juustuga, Liisale šokolaadi, maasikate ning
jäätisega. Pistan nina korraks poole üheksa ajal siseõue, kui ilm on
leebunud, järsku lähme kolama – kallab endiselt. Minu suureks rõõmuks
hakatakse ühelt kanalilt näitama prantsuse keelde dubleerimata High
Plains Drifterit... Westerniklassika...
Hotel Aladdin.
Nature morte
|
Üles |
|
28.08
Järgmine |
Eelmine |
Üles
Jean Nouvel.
Philarmonie de Paris
|
Üles |
Päev algab ahjusooja croissanti ja kohviga
taas üle tee kohvikus. Meid mäletatakse ning oma mandi saamiseks viipame
vaid laua suunas, kuhu istume. Liisa tšekklistis on järgmine koht La
Villette. Mitte niivõrd park, vaid teaduskeskus. Tal on andmeid või
ettekujutus et see on midagi meie Ahaa sarnast. Ma olen päris
skeptiline, kuid ei hakka pidurdama. Tean, et suurt keskust ümbritsev endisaegne
kultuspark 1990-te keskpaigast on, varasemale kogemusele toetudes, kõvasti alla käinud. Andre Chemetoffi bambusaed, mis mind kunagi võlus oma heli- ja veelahendusega
on kahjuks tänaseks muutunud varjuliseks põie paneku kohaks, mujal pargi
äärealadel on asjad üsna ligadi-logadi. Teaduskeskuse osas mul mingit
ettekujutust ei ole – lihtsalt ei ole leidnud senini põhjust sinna sisse
minekuks.
Metroost väljudes satume praktiliselt peasissepääsu juurde. Ega anta
meile sellelgi korral põhjust – pool hiiglasuurest kompleksist on
suletud remondiks ning mingit osa, kust võiks siiski sissepääsu aimata,
piiravad kollasetriibulised lindid ning seal askeldab millegipärast
politsei. Peegelbasseinid hoone ümber on tühjad – pool selle koha
visuaalsest efektist on seega nagu lõigatud. Õnneks on Geode. See hõljub
salapärasena ning kutsuvalt ikka vee kohal. Nagu ma hakkan aru saama,
siis ka Liisat on neti vahendusel just võlunud see läikiv pall. Olen
Villette'i sattunud kordi ning Geode'i pildistanud siit ja sealt mõeldes
alati – mis seal küll sees võiks olla? Aga iga kord on kuidagi plaan
läinud nii, et pole isegi sattunud sinna kohta, kust võiks kerra sisse
saada. Otsustan, et seekord peab Suure Palli saladus lahenema...
Geode'i "koore" all
|
Üles |
Sisse astudes meenub kohe mitu aastat tagasi Villette flaier, kus
tegelikult oli Geode saladus ju avalikustatud – cinema. Ent
mingil põhjusel polnud jõudnud see info ilmselt ajus vajalikesse
kohtadesse pärale ja nii seisime nüüd päratu palli suhteliselt
mittemidagiütlevas fuajees imestledes Geode'i maketti. Jah, see on
päratu sfääriline kino. Ühe seina äärest leiame kogu Geode saamise loo –
kahjuks peale piltide ei mõika suurt midagi, sest tekst on
(ootuspäraselt) prantsuse keeles. Sel ajal kui Liisa nina puuderdab
uurin asja ühe kauni särasilmse daami käest, kes on piletimüüja,
tõlkesüsteemide laenutaja ja kohvikupidaja ühes isikus (kolm letti
paiknevad küll ruumiliselt väga erinevates kohtades ja ta teeb
märkimisväärseid akrobaatilisi etteasteid kõiges korraga samal ajal
kohal olla püüdes). Et jah, on kino – IMAX -, pilet on üüratult kallis
(Liisale siiski poole hinnaga) ning 5 minuti pärast stardib film Suurest
Austraalia korallrahust. Lõpetamaks teadmatus, ostan piletid ning
tõlkesüsteemi. Sõidame eskalaatoriga kuhugi üles ning mõne hetke pärast
vahime ammulisui ringi: oleme Suure Palli sees, selle koore all! Ma pole
ealeski üheski sellises kinos käinud. Liisal, tõsi, on mingi aimdus ja
kogemus IMAX-iga, sestap talle ei avalda muljet pilt või pildi kui
sellise edastamise viis, kuid kino ise küll. Seame end peaaegu selili
mugavatesse tugitoolidesse... algab! Jah! Vaade liigub pea kohal ja
külgedel ja ees ja... pöörad pead... oled selle sees. Ülikorralik heli
ja superkujutis. Ok. Pilt tegelikult ei ole päris see stereo, mida
prillid peas näeb, ent panoraamvaadetes suutsin küll ära unustada, et
lösutan vaid tugitoolis... Lihtsalt äge...
Nüüd ma siis tean Geode'i saladust.
Geode'i süda
|
Üles |
Teeme tiiru pargis – see on paremas seisus kui kartsin, kuid mis peamine
- Liisa on siiski rahul ja vaatab huviga Tsumi 20 aasta vanust disaini.
Mis peamine - jalgratas on omal kohal :)! Jõlkumine teeb näljaseks. Sel
ajal, kui Liisa üritab aru saada, miks endise Villette raudteejaama
esisele platsile on mingi hiiglaslik täispuhutav mehike installeeritud,
avastan esmalt kohviku, kus kunagi ammu sain elu kalleima kohvielamuse
ning üle tee poe, kust poolteist aastat tagasi leidsin sushit ning
veini. Otsustame poe kasuks. See pood tahab nagu olla vist pisut edevam
tavasupermarketist. Igasuguste peente (ja ka suht kalliste) snäkkide,
valmis salatite jm hulgast suudame valida karbitäie hakklihapalle
meenutavaid asju ja šokolaadipudingi. Mina leian endale veel siidri
kolmpaki, Liisa rahuldub hommikul kaasa võetud mandariinimahlaga. Leiame
päikeselise pingi ja ennelõunane pidusöök võib alata. Falafel...
Jah muidugi – midagi taolist me ju kunagi Emiraatides ka sõime ja kui
tõsiselt järgi mõtlen, siis sealgi seda ollust ju kuidagi nii nimetati.
Ühesõnaga – unusta liha! See asi näeb välja nagu lihapall, kuid tehtud
on kikerhernest vm sarnasest. Ega ta maitse ei olegi halb, kuid kui
eeldad liha ja saad hammustades midagi, mis maitseb nagu oamaitseline
keeks (kusjuures seest "ristlõikes" heleroheline), siis paraku ei suuda
esmapilgul sellest täit gourmet' elamust saada. Juurde pandud
hummusest kastmelaadne asi on aga aus ja küüslaugune. Igal juhul saame
nende asjandustega kenasti hakkama, vaid üks pall kukub minu
kobistamisest tuvidele. Hoopis teine asi on puding. Esimene mulje on,
kui hauganuks tüki tahket šampooni... Õnneks on mul siidrit, millega
koleda magustoidu jube järelmaitse alla loputada.
Suur Pall
|
Üles |
Park
|
Üles |
Paneme end tunniks maha Hotel de Ville ees. Päike külvab platsi üle
kuldse keskpäevavalgusega. Purskkaev selja taga pladiseb. Leiame koha
ühel pingil ning liitume teiste olesklejatega. Skitsime... Olen
avastanud peene tindipliiatsi võlud ja katsetan. Satun laternapostidega
nii hoogu, et tekitan neid oma pildile kogemata rohkem, kui vana raekoja
ees kunagi on olnud.
Mõnus! Selle reisi esimene tõeliselt ilus ja päikeseline ilm, mis võiks
sobida Pariisiga. Jalutame kiirustamata Pompidou keskuse tagant läbi:
üks mees peab prantsuse keeles sütitavat kõnet, joonistatakse asfaldile,
müüakse igasuguseid pudinaid, kunsti, raamatuid, üks vana naine
kääksutab mingit keelpilli; vannun, et ta oli ka poolteistaastat tagasi
siin...
Place Georges Pompidou I
|
Üles |
Place Georges Pompidou II
|
Üles |
St Eustache on peitunud Forum Les Halles' tellingute taha. Juba mitu
aastat transformeerub siin endise turu kohal kaubanduskeskus. Kui uskuda
kavandeid, siis saab see vast juba aastakese pärast üsna ulmelise ilme.
Hetkel ei ole veel küll peale kraanade ja munakollastes vestides
ehitusmeeste siin midagi põnevat. Siiski on põnev see, et
kaubanduskeskus mingis osas "katakombidena" maa-all tegutseb – nagu seda
varsti ka kogeda saame. Kiriku ees mängib üks must mees elektrikitarriga
Mali muusikat. Nagu
Ali Farka Toure või
Salif Keita... Viskan
päikesepaistesse tugimüürile sirakile, panen silmad kinni ja kuulan.
Liisa läheb Nelson Mandela aeda avastama... See on hämmastav, kuidas
mängitakse neid lugusid, mis ilmselt algselt tehti kora jaoks.
Tüüp mängib hästi ja nagu endale. Loomulikult, pillikasti peal on karp,
kuhu saab raha panna, ent selles sumedas pärastlõunas on see nagu
teisejärguline. Mõtlen sellele karnevalile, mida kogesime Sacre Coeuri
ees – see oli laadana ju paeluvgi, kuid kogu sellele segadusele mõeldes
siiski pigem ärritav. St Eustache esine kitarrimängija on pigem selle
pildi (ok, siin ja praegu ja minu enese jaoks) lahutamatu osa. Mitte
häiriv, pigem vajalik ja lummav. Ma olen teinud tööd kuulates tunde Ali
Farkat või mõnd teist "savannimeest" tüdimata sellest igavikuliselt
kulgevast "tinistamisest ja tiksutamisest"... Kuulan nüüdki...
Ja veel... See hetk mööduks ilma muusikata ühe järjekordse kiriku
portaali ees, mis mõni aeg hiljem seguneks mälus ebamääraseks gooti sammaste ja ehisviilude
segapudruks. Eustache jääb nüüd meelde kui SEE kirik, mille ees sulnis
pärastlõunapäikeses kuulasin üht musta meest Mali muusikat mängimas...
Mingi aja pärast saabub Liisa, sööme õuna ja kuulame veel pisut. Ohates
tõusen, panen härra karpi mõned eurod... On viimane päev Pariisis. Ja
nüüd algab reisi tüütuim osa - meil on vaja osta midagi kodustele ja
miks mitte teha seda siinsamas – kaubanduskeskus maa all töötab... Aga –
enne seda võtan Liisal natist ja vean kirikusse sisse – siin ei ole
mingit järjekorda...
Mali hetk
|
Üles |
St- Eustache
|
Üles |
Forum Les Halles neelab meid pea pooleks tunniks, kuid õnneks saame
kiiresti kätte ühest põnevast poest nänni, mida arvame võimalikuks
käsipagasis kodustele kaasa viia ning otsime Chatelet' jaama labürindis
õiget urgu, 7 peale saamiseks. Meie sihtkohaks on Jardin des Plantes -
Pariisi Botaanikaaed.
Ma pole sinna sattunud ning kuna Liisa
kohustuslike asjade tšekklist on vist ammendunud, siis oletame, et see
on üks kena koht.
Ongi. Nagu ikka botaanikaaiad. Kuigi ehk mitte võrreldav Padova või Kew'
aedadega on sel siiski samasugune hõng nagu Tartu botaanikaaias, see
liblikavõrkude ja taimeraamidega maailmaavastajate hõng. Meil pole
mingeid erisoove, seepärast longime tühja mööda lillevälju Place
Valhuberti poole ning pigem naudime pikenevaid varje otsides laisalt
kohta joonistamiseks. Siiski. Siin on ju ka loomaaed! Lähme. Aga ei –
kell on viis läbi ja meid ei lasta enam sisse. Lõpuks, labürindiks
tituleeritud künkakeselt alla tulles, leiame ühe päikeselaigu
päevalilledega – on päevalillede aasta – nagu ütleb mingi silt kusagil –
ja võtame ilmselt siin reisil viimast korda pliiatsid...
Jardin des Plantes. Hotel a Abeilles (putukahotell)
|
Üles |
Tegelikult on siiski üks kohustuslik asi – olin lubanud Liisa viia
Eiffeli juurde kunagi siis, kui tuled on süüdatud. Et õhtuvalgust veel
jätkub lähme otsime üles vana hea "Souvlaki". Taas on kõik imehea. Enne
arve maksmist palun kelneril täita mu seljakotist väljaõngitset'
veepudel valge majaveiniga. Hetke põrnitseb härra mind sõnatult. Siis
küsib:
- Do you really like it?
- Nojaa, So so...
- ?! ...Full?
- Jep...
- Hmmm... ääää... Allright...
Ta tuleb mingi hetke pärast mu palutuga tagaruumist ja purtsatab naerma.
Hetke pärast hirnume juba koos. Lahkume käepigistusea lubadusega, et kui
taas Pariisi tulen, siis külastan neid jälle.
Tour Eiffel
|
Üles |
Kell on üheksa läbi. Austraalia bulvaril jõlgub igasugust kahtlast
rahvast – enamus ööga ühte värvi. Ent neil on omi asju ajada ja
möödakäijaid nad ei tülita. Ok korrigeerin – nad valmistuvad siin ette,
pikkides väikseid tornikesi rõngastele ja sättides muud pahna valmis, et
seda siis torni alla müütama minna. Kui üle puulatvade hakkab paistma
kuldsetes tuledes särav torn on Liisa pahviks löödud ja lummatud.
Möödume krepiputkadest (polegi pannukad seal nii hingehinnaga) ja
karusellist ning olemegi torni all. Paras melu, aga mitte liiga tihe.
Sabad liftiga torni sõitmiseks on vähenenud, kuid täitsa alles.
Rikšamehed otsivad kliente, pakutakse osta igasugu träna, sh šampanjat,
õlut, veini. Leiame ühe betoonpaku peaaegu torni all ja jääme istuma.
100% turistikas. Siin ja praegu. Eelarvamusteta... Naudin seda melu,
sekundid voolavad... Sest kõik siin torni all on lihtsalt rõõmsad. Joon
veini ja kuulan poolihääli klappidest Tom Waitsi... Jeerum!
Gun Street Girl...,
Time...,
Downtown Train... Kuidas see praegu
haagib!
Outside another yellow moon
Punched a hole in the nighttime, yes
I climb through the window and down the street
Shining like a new dime
The downtown trains are full
With all those Brooklyn girls
They try so hard to break out of their little worlds
Tom Waits. Downtown Train
Kuuvalgus
|
Üles |
|
29.08
Järgmine |
Eelmine |
Üles
Odeoni vaksal
|
Üles |
Pakime asjad. Tegelikult on äralennuni aega,
sestap me isegi väga ei pabista. Põhiprobleemiks on mure, kus saaks
välja printida pardakaardid – otseliinil tšekkinn on kuidagi nõiaväel
tehtud. AInult QR koodi peale ma sellel maal küll lootma jääda ei julge.
Nagu peatselt selgub, hotellis printida ei saa. Mis seal's ikka –
kirjutame end välja ja seame sammud üle tee kohvikusse. Croissant
ja kohvi, jah nagu tavaliselt. :). Uurin, kas kohvikus saaks printida.
Nad kuulavad ära ja on väga osavõtlikud, kuid – printerit neil ei ole.
Minu hämmastuseks läheb vanem härra, kes tellimusi tavaliselt võtab,
isegi kõrvalolevasse ajaleheputkasse ja uurib sealt – seal ka ei saa.
Kui lahkuma sätime, tuleb toosama härra veel vabandama, et ei saanud
meid aidata. Ah unustage nüüd ära, küll kuidagi saab...
... ja saabki. Mõnikümmend meetrit edasi on mingi, reklaami järgi
arvates, kinnisvarabüroo "Laforet", mille uks on pärani valla ja seest
paistab kaks hiiglasuurt printerit. Astun sisse. Minust ehk mõni aasta
vanem härra kuulab mu probleemi ära.
Sure, yes!
Ta teeb arvuti taga ruumi. Ja siis tekib esimene tõrge – proovin oma
keemailile sisse logida, kuid süsteem teatab, et ei saa – ma ei ole oma
tavapärases riigis, käivitub mingi turvaprotseduur. Ma ei viitsi sellega
tõesti prantsuskeelses vindoosas tegelema hakata. Siis tekib mõte, et
saadame piletid Liisa moblast härra meilile. Väikeste probleemidega
küll, kuid lõpuks see õnnestub hoopis minu telefonist. Ta saab need
kenasti kätte ja siis hakkab uus kamm pihta – ta ei saa printida. Mees
läheb juba närvi ja ütleb, et ei, ei saa – te jääte veel siin mu pärast
lennukist maha ka. Astun lähemale ja vaatan, et ta meeleheitlikult
vajutab peale printeridialoogiakna avamist nuppu "annulez" vms.
Palun tal viisakalt vajutada seda kõrvalnuppu. Kutt korraks lausa juba
purtsatab pahaselt, vajutab siiski ja, üllatus, üllatus, printer hakkab
vaikselt undama. Hetk hiljem lahkume õnnelikult lehvitades ja tänades...
Aega veel on. Kuna just saabus sõnum, et 3+ ja 5+ himustavad kodus
taskulampe?!. Oh jah! Midagi me eile Forumis olime ka näinud, siis
seadsime sammud Chateles't eilsesse suurde poodi – üks pagana koobastik
seal maa all kõik. Kell näitab pisut vähem kui 10 – kõik kohad on alles
suletud – isegi WC-d... Siiski, paar kohvikumoodi asja on juba rulood
poolest saati üles tõmmanud. Poeme ühe alt sisse: crew üllatunud
nägudest hoolimata kohvi ikka saab, isegi mingi calzone laadne
plätsakas aetakse ahjus soojaks. 10 minuti pärast aga juba elu käib.
Leiame eilse butiigi ning Liisa leiab varsti sealt ka tibatillukesed
käsidünamoga lambikesed. Ongi korras.
Pisut väikest seiklemist jääme RER-i 2 suunaga CDG peale ootama. Mögafon
rögiseb midagi ja rahvast aina koguneb. Üks rong läheb ära, järgmise
kohta aga ekraanidele midagi ei anta. Inimesed kohvritega muutuvad üha
rahutumaks. Küsin siis mingilt proualt, misvärk rongiga on ja saangi
pika loengu, misvärk rongiga on... Kuid nii vinge aktsendiga, et ma
peale selle, et midagi on lahti ja mingis terminalis ja jaamades peatust
ei ole, rohkem ei adu. Kell vaikset läheb ja aeg hakkab käest minema.
Korraks juba üritan arvutada, palku võiks taksoarve lennujaama minna.
Rong siiski tuleb, ekraan ärkab ellu ja näitab kahte peatust: Gare de'l
Est ja CDG Terminal 2. Meile sobib. Nii ongi. Väljume lõpppeatuses, mis
õnneks on just meie terminaal. Päris suur rahvahulk ent hakkab
närviliselt otsima otsa, kust pääseks kuidagi 1. või 3. terminaali –
tavapäraselt on RER-l seal eraldi peatus... Võtame kohvri järgi ja
alustame matka oma gate'i poole – 40. minuti pärast algab
boarding.
* * *
Ja Tallinnas! Tallinnas on üllatus :)...
Cafe creme
|
Üles |
|
Lisalugemist
Eelmine
|
Üles
Jardin des Tuilleries
|
Üles |
|
|